De geplande overname van Solvinity, het IT-bedrijf achter DigiD, door Amerikaans techbedrijf Kyndryl is veel in het nieuws. Deze overname brengt namelijk de bescherming van persoonsgegevens en de digitale soevereiniteit van Nederland in gevaar. Velen maken zich zorgen over wat dit betekent voor hun gegevens: DigiD is immers de digitale sleutel waarmee miljoenen Nederlanders veilig inloggen op websites van de overheid, zorginstellingen, pensioenfondsen en onderwijsinstellingen. De vraag die velen bezighoudt: komt al deze gevoelige data straks in Amerikaanse handen?
Een van deze bezorgde burgers is initiatiefnemer Karin. Zij startte in december 2025 de petitie ‘Stop de Amerikaanse overname DigiD’, kort nadat het nieuws naar buiten kwam. De petitie sloeg snel aan: op dinsdag 27 januari bood zij samen met DeGoedeZaak de petitie namens 135.975 Nederlanders aan in de Tweede Kamer. Op dinsdag 12 mei werd de petitie voor de tweede keer aangeboden en deze keer met bijna 200.000 handtekeningen. Daarmee is het de op één na meest ondertekende petitie op het platform!
Karin, petitiestarter: “We hoeven onze gegevens niet in de uitverkoop te doen. Dat is gevaarlijk. Laten we ze in eigen hand houden. Dit leeft enorm, dus doen we een ultieme poging dit te stoppen.”
Eerder deze maand hielp DeGoedeZaak burgers om een AVG-verzoek in te dienen bij de overheid om duidelijkheid te vragen over de omgang met hun persoonsgegevens bij een mogelijke overname. Meer dan 17.841 mensen stuurden een AVG verzoek op.
Dit alles laat zien dat Nederlanders de overheid willen houden aan haar verantwoordelijkheid voor de beslissingen die zij neemt rondom onze gegevens. De overheid onderzoekt momenteel de risico’s en voorwaarden waaronder de overname eventueel zou kunnen plaatsvinden.
Met de petitie eisen de initiatiefnemers dat de Kamer de overname van DigiD stopt en alternatieven binnen Europa onderzoekt.
Foto door Lotte Dale